Lockdown versnelt verfilming Follies

National Theatre Follies theatrical poster (2017)

De geplande verfilming van Follies is door de lockdown in een stroomversnelling gekomen. In een interview van Collider met regisseur Dominic Cooke over zijn nieuwe film The Courier, vertelt Cooke dat hij blij is met de voortgang van het project.

Cooke regisseerde de productie van Follies voor het National Theatre in 2017, met onder andere Imelda Staunton in de cast. Die productie werd heel positief ontvangen, en kreeg 10 Laurence Olivier Award nominaties waarvan onder andere die voor beste musical revival werd verzilverd. In 2019 verkregen BBC Films en Heyday Films de rechten voor de verfilming van Follies. Sondheim zei daar destijds over: “Over the years, there have been many attempts to bring Follies to the screen, but not until Dominic Cooke’s brilliant production at the National Theatre of Great Britain did it seem like it could be a real movie. I’m more than delighted, I’m thrilled, that it’s finally going to happen.”

Cooke vertelde in het interview met Collider dat hij de afgelopen periode dankzij de lockdown hard heeft kunnen werken aan het script. Hij is blij met de creatieve stand van zaken van de verfilming. Voor de casting van de film denkt Cooke aan een mix van acteurs uit National Theatre-productie en (Amerikaanse) acteurs die daar nog niet bij betrokken waren. Choreograaf Bill Deamer is ook bij de verfilming betrokken.

Nieuw album voor Anyone Can Whistle

In december 2020 kwam voor het eerst een volledig castalbum [Jay Records] van Anyone Can Whistle uit, opgenomen over een periode van meerdere jaren sinds 1997. Julia McKenzie zingt op het album de rol van burgemeester Cora Hooper, Maria Friedman neemt de rol van Nurse Apple voor haar rekening en John Barrowman speelt Hapgood. De New York Times schreef er een artikel over onder de titel: “Attend the tale of Anyone can Whistle, then and now”.

“…much of the restored material deepens our appreciation of how, in this early score, Sondheim began to create his mature musical style.”

Jesse Green, New York Times, 2021

WSJ-profiel: Nobelprijs voor Sondheim

Stephen Sondheim in 1985 (center) with scenes from his shows. Clockwise from top right: the Broadway cast of ‘Into the Woods’ (1987); Emily Blunt in the 2014 film of ‘Into the Woods’; Patti LuPone in ‘Company’ (2018); Imelda Staunton in ‘Follies’ (2017); Angela Lansbury and Ken Jennings in ‘Sweeney Todd’ (1979); Len Cariou in ‘Sweeney Todd’ (1979). SEAN MCCABE; PHOTOS: ASSOCIATED PRESS; EVERETT COLLECTION; GETTY IMAGES

The Wall Street Journal publiceerde op 12 maart 2021 ter gelegenheid van Sondheim’s 91e verjaardag een profiel van zijn werk en carrière onder de titel “Why Stephen Sondheim is America’s greatest living writer”. Hele artikel via de afbeelding.

“The Nobel should go to Stephen Sondheim, one of the greatest living American writers in any genre.”

Adam Kirsch, Wall Street Journal

Miranda in gesprek met Sondheim

Hamilton-bedenker, – schrijver en -acteur Lin-Manuel Miranda interviewde Stephen Sondheim voor New York Times Style Magazine in oktober 2017. Sondheim is een belangrijke inspiratie voor Miranda en de twee hadden regelmatig contact terwijl Miranda zijn Broadwayhit schreef.

Miranda schrijft in het artikel over Sondheim onder meer: “We now talk about his work the way we talk about Shakespeare or Dickens or Picasso – a master of his form, both invisible within his work and everywhere at once.” Sondheims reactie op zijn teksten was volgens Miranda altijd hetzelfde: “Variety, variety, variety, Lin. Don’t let up for a second. Surprise us.”

Lees het hele artikel hieronder.